وبلاگ آموزش درمان زخم

موارد استفاده موفق وکیوم تراپی با قابلیت تزریق NPWTi.

NPWTi-d وکیوم تراپی

درمان زخم با فشار منفی (NPWT) یک درمان پیشرفته و تثبیت شده است که در مدیریت درمان زخم‌های حاد و مزمن موفق بوده است. در سال‌های اخیر اثبات شده است که ترکیب یک محلول موضعی زخم با NPWT مزایای بیشتری برای شرایط مناسب بهبود زخم فراهم کرده است.

روش NPWTi چیست؟

این متد یک روش کنترل حجمی و خودکار (اتوماتیک) محلول‌های موضعی تزریق زخم با زمان ماندگاری مشخص است که در ترکیب با روش درمانی NPWT ارائه می‌شود. سیستم NPWTi با سایر روش‌های تزریقی متفاوت است زیرا یک حجم از پیش تعیین‌شده و زمان‌بندی‌شده محلول موضعی زخم به‌طور متناوب اعمال شده و اجازه می‌دهد در یک بازه‌ی زمانی دلخواه و قابل تنظیم در بستر زخم جهت درمان و پاکسازی باقی بماند. نیاز فزاینده به دقت بالا و ساده‌سازی فرآیند درمانی NPWT باعث استفاده از NPWTi به عنوان اولین مرحله‌ی درمان در زیرمجموعه وسیع‌تری از زخم‌های پیچیده شده است. با این حال، تحقیقات بیشتری در تایید تاثیر NPWTi برای درمان انواع زخم مورد نیاز است. در این بخش چند مورد استفاده‌ی موفق از روش درمانی NPWTi گزارش شده است.

بیمار اول

بیمار خانم 78 ساله با بیماری شدید عروقی، فیبریلاسیون دهلیزی (atrial fibrillation)، دیابت و فشار خون بالا بود. او تحت عمل بای پس شریان (popliteal artery bypass)  فمورال(سرخرگ رانی) به شریان پوپلیتئال (رگ خونی پشت مفصل زانو) قرار گرفت و سپس به ترومبکتومی اورژانسی (برداشتن لخته خون از رگ‌های خونی) شریان دورسالیس پدیس (سرخرگ پشتی پا) نیاز داشت.

روش درمانی npwti-d

ایسکمی بحرانی، یک زخم 10×12 سانتی‌متری با تاندون‌هایی در معرض دید (exposed tendons) ایجاد کرد (شکل بالا A). استراتژی فعال آماده‌سازی بستر این زخم برای بسته شدن تاخیری انتخاب شد. هدف تشکیل بافت گرانوله و پاکسازی بهتر بستر زخم بود که منجر به انتخاب NPWTi در این مورد شد. NPWTi شامل تزریق 0.9٪ سرم سالین با مدت زمان ماندگاری 10 دقیقه ‎ای، و سپس 120 دقیقه NPWT در 125- میلی‌متر جیوه، و به طور پیوسته بود. زخم به مدت 9 روز با NPWTi با تعویض پانسمان در روزهای دوم، پنجم و هفتم درمان شد (شکل B).

یک STSG (Split-Thickness Skin Graft) تحت بی‌حسی موضعی انجام شد زیرا بیمار اخیراً دچار سکته قلبی شده است. وکیوم تراپی NPWT استاندارد به مدت 3 روز پس از عمل نیز اعمال شد. در روز 14 ام بعد از عمل (شکل C)، بیمار وزنش را تحمل می‌کرد، مچ پا را خم کرده و بدون نیاز به دریناژ یا پانسمان قادر به حرکت بود.

درمان با فشار منفی و تزریق

بیمار دوم

بیمار مردی 75 ساله با آنژیوسارکوم پوست سر (نوعی سرطان کشنده که منشا اصلی آن سلول‌های اندوتلیال عروق خونی و لنف هستند) و لاتیسیموس دورسی (عضله بزرگ و صاف در عرض وسط و پایین کمر) ناموفق ثانویه منجر به آمبولی شد که جمجمه 11 × 14 سانتی‎متری را بدون پریوستوم (نوعی بافت پیوندی به صورت یک ورقه نازک در اطراف استخوان است) در معرض دید قرار داد (شکل پایین A).

آنژیوسارکوم یک نوع نادر و بسیار تهاجمی از تومور بدخیم است که از سلول های پوششی لنف یا عروق خون نشات می‌گیرد. این مورد کمتر از ۲% همه سارکوم های بافت نرم در انسان را تشکیل می‌دهد و معمولا بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روش درمانی npwti-d

روش آماده‌سازی بستر زخم فعال برای بسته شدن تاخیری انتخاب شد. هدف تشکیل سریع بافت گرانوله و پاکسازی بهتر آن منجر به انتخاب NPWTi شد. NPWTi شامل تزریق 0.9٪ سرم سالین با زمان ماندگاری 10 دقیقه‌ای و به دنبال آن 120 دقیقه NPWT در 125- میلی‌متر جیوه، و به طور پیوسته بود.

پس از 12 روز NPWTi، یک جایگزین پوستی (شکل B) با NPWT به عنوان تقویت‎ کننده بعد از عمل به مدت 3 روز استفاده شد. همچنین 3 هفته بعد STSG  انجام شده و سپس وکیوم تراپی NPWT به عنوان تقویت کننده به مدت 3 روز بعد از آن اعمال شد. طی 4 ماه پس از عمل، پیوند به خوبی انجام شده و پرتودرمانی با موفقیت اعمال شد (شکل C).

وکیوم تراپی NPWTi-d

بیمار سوم

یک خانم 38 ساله سالم در یک تصادف با وسیله نقلیه موتوری و آلودگی (عفونت) شدید در اطراف شکستگی استخوان اولنار (ناحیه ساعد) باز شد (شکل زیر A). برای پاکسازی بهتر بستر زخم NPWTi را اعمال کردیم. NPWTi شامل تزریق 0.9٪ سالین با زمان ماندگاری 10 دقیقه‎ ای، و سپس 120 دقیقه وکیوم تراپی NPWT در 125- میلی متر جیوه، به طور پیوسته بود.

NPWTi-d به مدت 6 روز استفاده شد، در حالی که آسیب‌های چند موردی (سیستمی) تثبیت شدند. یک STSG (شکل B) با NPWT برای تقویت زخم به مدت 3 روز اعمال شد. شکل C انجام خوب گرفت پوستی را در 14 روز پس از STSG نشان می ‎دهد. در معاینات 6 ماهه (شکل D و E)، بیمار همچنان دامنه‎ ی حرکتی بسیار خوبی داشت.

بیمار چهارم

یک مرد 51 ساله با مورد فاشئیت نکروزان در بازو و بدن مراجعه کرد(شکل A).  فاشئیت نکروزان (NF) یک عفونت شدید و بالقوه کشنده بافت نرم است که در دیواره شکم یا اندام‌ها ایجاد می‌شود. این عفونت با سرعت زیادی پیشرفت کرده و ممکن است یک شوک سمی یا عفونی در بدن ایجاد شود و میزان مرگ و میر بالایی دارد (میانگین مرگ و میر 32.2٪).

در روز مراجعه، بیمار برای دبرید اولیه و استفاده از NPWT استاندارد با استفاده از فوم نقره (V.A.C. GranuFoam Silver™ Dressing) به اتاق عمل (OR) منتقل شد (شکل B). 24 ساعت پس از بررسی و دبریدمان دوم (شکل C) ،NPWTi به عنوان هدف پاکسازی انتخاب شد و تزریق سالین 0.9% با زمان ماندگاری 10 دقیقه‌ای و سپس 120 دقیقه وکیوم تراپی NPWT در 125- میلی‌متر جیوه، به طور پیوسته انجام شد.

Sources

https://doi.org/10.1111/iwj.12452.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *